ZÈNE’T PANON: MALOYA MALBAR

Tamilskie rytmy nagrane nad rzeką wśród bujnej zieleni wschodniej czesci Reunion. Reworked by: Jako Marron, EMB, Boogzbrown, Aleksand Saya and Loya..

Muzyka grana przez Zène’T Panon jest unikalna nawet na skalę muzycznego mikrokosmosu jakim jest wyspa Reunion. Na wschodnim, najbardziej wilgotnym i bujnym wybrzeżu, grupa wprowadza do swej wersji maloya tamilskie rytmy i melodie. Podczas sesji nagraniowej zarejestrowanej nad rzeką Rivière des Marsouins, głęboko wśród bujnej roślinności, hipnotycznie wybrzmiewało tamilskie instrumentarium: morlon, tarlon, malbarskie bębny. Leniwy dzień nad rzeką z całą rodziną Zène’T Panon mocno kontrastował z wybuchową energią grupy podczas nagrań. Twórczy potencjał i energia jest tym co wyróżnia grupę nawet bardziej niż jej wplywy tamilskie. Doskonałe zgranie muzyków pozwoliło na plenerową rejestrację materiału w jeden wieczór praktycznie bez powtórzeń, co okazało się błogosławieństwem ponieważ kilka minut po zakończeniu sesji spadł ulewny, tropikalny deszcz.

Ten album nie jest kolejnym ładnie opakowanym artefaktem world music. Nie jest też akademicką próbą archiwizacji afro-malgaskiego i tamilskiego dziedzictwa. JuJu Sounds nie posługuje się konceptem “muzyka tradycyjna”. Jak wiele konceptów, ten również służy określonym celom. Niezmienna tożsamość to tylko użyteczny pomysł polityków i religijnych ortodoksów. Kultury muzyczne nigdy nie były czymś niezmiennym, zakotwiczonym w konkretnym miejscu I czasie. Przeciwnie, zwykle były czymś bardzo płynnym. 

Nie ma chyba lepszego miejsca do obserwacji tej płynności niż kultury kreolskie na całym świecie. Maloya, będąc mieszanką wpływów afrykańskich, malgaskich, tamilskich i europejskich, przechodzi właśnie proces kolejnej transformacji. Ten album jest pomostem pomiędzy maloyą instrumentalną a rozkwitającą obecnie sceną electro maloya. Grana przez szanowanych “gramouns” podczas zamkniętych ceremonii “servis kabare”, maloya była od pokoleń bijącym sercem kultury kreolskiej na wyspie Reunion. Czy zanużony w duchowości, kulcie przodków I magii “kabare” może zostać zelektryfikowany? Czy nowa forma maloyi może stać się wehikułem mieszczącym całą złożoność społecznych kontekstów wyspy? To pytania, które stawiają sobie artyści nowej fali electro maloyi z Saint Denis. Jako Maron, EMB, Boogzbrown, Aleksand Saya, Loya dają własne odpowiedzi na albumie, który swoją drogą stał się okazją wielu spotkań muzyków obu wymiarów.

 

 

 

ZAR: SONGS FOR THE SPIRITS

Zar to kult opętania praktykowany na obrzeżach modernizujących się społeczeństw Północnej Afryki i Bliskiego Wschodu, wokół którego przez lata narosło wiele nieporozumień. To zjawisko, które przekracza granice nie tylko geograficzne ale i te wyznaczane przez racjonalny umysł. Podziały nie są tu wyraźnie nakreślone, a światy się przenikają. Zaru nie da się zamknąć w ramce jednego funkcjonalnego modelu. Jeśli chemy spojrzeć na zar jako na praktykę uzdrawiania to pieśni i rytmy służą do stawiania diagnozy. Muzyka jest mostem pomiędzy światami. Każdy duch zar ma dedykowaną pieśń. Kolejne rytmy grane są by ustalić, który duch jest przyczyną choroby, a pacjent reaguje specyficznymi ruchami ciała zwanymi tańcem tafqir. Natężenie dźwięku rośnie i po około 30 minutach hipnotycznego rytmu taniec przechodzi w trans, w którym osobowość inicjowanej osoby kompletnie łączy się z duchem odpowiedzialnym za życiowe problemy. Tak zaczyna się proces uzdrawiania.. Więcej o zar przeczytasz, zobaczysz i posłuchasz w dedykowanym wpisie na naszej stronie.

JuJu Sounds wybrało się do Egiptu by doświadczyć, zarejestrować i finalnie podzielić się ze światem tym dobrze ukrytym skarbem. Album przedstawia wszystkie trzy odmiany zar praktykowane aktualnie w Egipcie. Hipnotyczne rytmy i melodie zostały nagranie nie tylko w studio ale też na żywo podczas cotygodniowych ceremonii zwanych hadra. Nagrania i dodana do nich opowieść o zar w formie książeczki dają całkowicie unikalną możliwość wglądu w mikrospołeczności zar działające w regionie delty Nilu i w Kairze. Każda z tych społeczności jest nieco inna ale wszystkie funkcjonują jako niezależne systemy praktycznie niewidzialne w kulturze głównego nurtu.

Wydawnictwo dostępne jest wyłącznie przez bandcamp jako podwójny LP gatefold, CD oraz digital download.

 

 

 

Mono egypt

Mono Egypt to kompilacja nagrań terenowych różnorodnych kultur muzycznych współczesnego Egiptu. To efekt kilkuletniej pracy z muzykami z Pustyni Wschodniej, Nubii, Delty Nilu, Kairu i miast portowych

Kanału Sueskiego. Wydawnictwo jest owocem dziesiątek sesji nagraniowych, zarejestrowanych w
prywatnych mieszkaniach, w ogrodach, nad rzekami, na zapleczach barów, na dachach, pustkowiach i w
innych nietypowych miejscach.

Profesjonalni artyści tworzą jedną z ostatnich funkcjonujących we współczesnym Egipcie gildii, w
których oralna tradycja nadal pozwala przekazywać wiedzę i umiejętności z ojca na syna i z matki na
córkę. Wielu z nich wciąż własnoręcznie wytwarza swoje instrumenty, a wszyscy opowiadają historię
wyjątkowych społeczności. Kompilacja jest muzyczną podróżą przez leżący na styku Afryki i Azji region,
który zaskakuje różnorodnością instrumentarium, kultur i dialektów.

Mono Egypt to pierwsza produkcja niezależnego mikrowydawnictwa JuJu Sounds.
To projekt nastawiony na budowanie mostów między muzykami marginalizowanych społeczności, a
niszowymi odbiorcami z całego świata. Misją JuJu Sounds jest ożywianie cennych muzycznych
ekosystemów, a nie sama sprzedaż egzotycznych produktów.

Kompilacja Mono Egypt wydana została w limitowanym nakładzie 150 sztuk na żółtej
kasecie. Wydawnictwo uzupełni opowieść o kulisach pracy nad albumem, napotkanych ludziach,
instrumentach i muzycznych kulturach.